Genre : Docudrama
Release date : 2005
Runtime : 85 minutes
Country : Cambodia/ France
Language : Khmer (with English subtitles)
Director : Rithy Panh
Writer : Rithy Panh, Agnès Sénémaud
Cast : Bopha Chheng, Than Nan Doeun, Peng Phan
I was comfortably confused by the mixture of fact and fiction, or real life and stage act. The theater, Preah Suramarit National Theatre, was burnt down in 1994 during renovation efforts, after surviving through the civil war. It was designed by Vann Molyvann, the legendary modern architect, and opened in 1968. It was used for many kinds of performance, such as Cambodian classical dance, music, western stage drama, and so on.
This film is about the life of the actors, who lost their venue to perform. They are more less living in the burnt theater. Nowhere to go. They eat there, grow vegetables, or catch bats to eat. They sometimes get jobs making Karaoke videos or acting in TV dramas, or working as moto-taxi drivers, even though they were top class actors before. One actress was suffering from trauma.
The film is very calm, but strong. It doesn’t describe the Khmer Rouge time directly. You can feel it through the conversation between the characters and the atmosphere. You can see what might happen next from the noise of construction. We can understand their anxiety without loud speech, exaggerated expressions, or strong images.
I thought the burnt theater was like a microcosm of the society. People could lose their ordinary life suddenly. Even though people have tried to make their living in these harsh circumstances, there will be more change in the near future. You can hear the new construction (or destruction) noise constantly next door.
This is one of my favorite films by director Rithy Panh. Great actors, too. I highly recommend this film.
私は、映画を見てノンフィクションとフィクション、現実の生活と芝居の間で心地よく困惑した。Preah Suramarit 国立劇場は内戦を生き延び、1994年の改築工事中に火災に見舞われた。伝説的・現代建築家Vann Molyvannによって設計され1968年に完成した。劇場はカンボジア伝統舞踊、音楽、西洋演劇など様々な公演に利用された。
この映画は演じる舞台を失った役者達の話である。彼らは劇場の中で暮らしている、と言えるだろう。他に行くあてがない。劇場で食事し、野菜を作り、コウモリを採って食べる。トップクラスの役者達であったにもかかわらず、カラオケビデオやテレビドラマに出演し、時にはバイク・タクシーの運転手もする。トラウマに苦しめられている女優もいる。
映画自体は、穏やかで、かつ、力強い。クメール・ルージュの時代を直接的には語らない。映画鑑賞者は登場人物の会話や雰囲気から、その時代を感じ取ることができる。またこの後何が起こりうるか、工事の騒音から読み取ることができる。声高な演説や大仰な表現、強い視覚的イメージは無くとも、彼らの不安感を感じ取ることができる。
この焼け落ちた劇場は、社会の縮図だと思った。日常生活は突然失われる可能性がある。そしてなんとかその厳しい状況の中で生きようとしても、さらなる畝りがすぐそこまで来ている。新たな建設(もしくは破壊)の騒音が、隣から聞こえてくるのだ。
リティ・パン監督の映画の中でも、好きな作品の一つとなった。役者達も素晴らしい。お薦めの一本である。

0 件のコメント:
コメントを投稿